Sergi Balué, cap de la sectorial de la Fruita Dolça de Joves Agricultors i Ramaders de Catalunya (JARC), ha lliurat el Premi a la Millor Poma Golden 2020 a Gerard Balp Piró, president de Miralcamp Fruits, SCL, en nom de la cooperativa lleidatana, situada al cor del Pla d’Urgell, i que es va fundar el 981 per conservar, confeccionar i comercialitzar la fruita dels seus socis. Foto: JARC
L’acte s’ha celebrat a la Sala d’Actes de la Diputació de Lleida, amb un grup reduït d’assistents, per motius de seguretat sanitària per la pandèmia de la Covid-19.
La poma guanyadora es caracteritza pel seu color de la pell verd trencant a groc sense cara rosada, i una dolçor elevada que juntament amb el nivell d’acidesa baix, que fa d’ella una mostra de molt agradable gust en boca. La textura d’aquesta destaca per la seva crocantor i fermesa alta i una sucositat equilibrada. Aquestes són les característiques que Rosa Altisent, gestora adjunta de l’Àrea de Producció Vegetal i Gestora d’innovació de l’Institut de Recerca de Tecnologies Agroalimentàries (IRTA), ha assenyalat sobre la poma guanyadora d’aquest premi 2020. Altisent ha ressaltat que la qualitat de les fruites presentades ha estat molt alta, però el panell d’experts entrenat per l’IRTA “ha realitzat un examen rigorós de cada una de les mostres”, per determinar quina complia amb uns paràmetres i característiquesquant a l’aspecte, l’olor, la dolçor, l’acidesa, el gust i la textura de poma Golden, més excel·lents.
JARC ha creat el Primer Premi Internacional Millor Poma Golden per distingir i donar visibilitat a la producció de poma Golden premium. És a dir, per establir un segell de qualitat internacional que permeti els productors i productores vendre les seves pomes a un preu adequat, que es correspongui amb el que ofereixen als consumidors i que els permeti guanyar-se bé la vida.
Sergi Balué ha reivindicat que “de fet, aquest mateix segell s’hauria de crear per a tots els productes agroalimentaris. No es pot continuar venent duros a quatre pessetes! Això només ens porta a la desaparició d’una professió essencial i a incrementar la dependència alimentària externa”.
El premi consisteix en unguardó, un estudi organolèpticde la poma guanyadora, a càrrec de l’IRTA, i unassessorament en màrqueting i comunicació, a càrrec de Red Peppers, empresa especialitzada en agromarketing, que efectuarà un estudi inicial amb unstagea l’empresa per efectuar un pla d’estratègies i accions.
Aquest premi comptatamb l’avalde l’Institut d’Investigació i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA) i una sèrie depatrocinadors (Diputació de Lleida, Transformació Econòmica, Banc de Sabadell, Massó Agrodepartment i Corteva) i col·laboradors, com el Departament d’Agricultura de la Generalitat o la COAG, a la qual pertany JARC, entre altres.