Mercabarna ha aconseguit al 2018 una xifra rècord de beneficis abans d’impostos de 10.419.618 euros, la qual cosa representa un increment del 49,39% respecte al 2017. La partida principal que ha fet créixer el benefici respecte a l’any anterior ha estat venda de l’antiga nau de l’autoservei majorista Makro, per valor de 4,7 milions d’euros, a una empresa càrnia que ja operava a Mercabarna.
El regidor de Comerç i Mercats de l’Ajuntament de Barcelona i president de Mercabarna, Agustí Colom, ha explicat que “les inversions per als propers 2 anys apostaran per l’ecologia, la lluita contra el malbaratament alimentari, la modernització de les infraestructures del recinte i per apropar Mercabarna als ciutadans, a través de visites temàtiques que començaran a l’estiu”.
Els beneficis obtinguts es destinaran principalment a:
- L’aposta pel producte ecològic, amb la construcció d’un Mercat Ecològic dins el recinte de Mercabarna (5 milions d’euros d’inversió). Les obres d’aquest nou Mercat, el Biomarket, van començar al desembre de 2018 i acabaran el primer trimestre de 2020.
- La urbanització que envolta la parcel·la on s’ubicarà el Mercat Ecològic, amb una inversió prevista de 1,1 milions d’euros.
- La renovació de l’enllumenat públic de tot el recinte de Mercabarna amb un sistema de sensorització que permetrà reduir els consums i les emissions en un 50% (inversió prevista de 1,7 milions d’euros).
- La implantació del Pla Estratègic contra el malbaratament alimentari, que inclou un nou sistema de gestió de residus que reduirà el malbaratament alimentari i potenciarà encara més el reciclatge (actualment es recicla el 76% dels residus generats al recinte alimentari).
- La digitalització dels processos i infraestructures del recinte, amb la implantació aquest any d’un nou software específic i un altre de gestió dels recursos humans.
- Una campanya de comunicació als ciutadans per donar a conèixer Mercabarna.
- El desenvolupament d’un projecte de formació amb tecnologia 5G, resultat de l’acord signat durant l’edició d’enguany del Mobile World Congress amb la Mobile World Capital Barcelona.
A més de les actuacions esmentades, Mercabarna seguirà fent, com en els últims anys, importants inversions en la modernització de les infraestructures dels mercats centrals (5 milions d’euros) i l’Escorxador (0,7 milions d’euros). En total, Mercabarna invertirà 17 milions d’euros al 2019.
Balanç de comercialització
El 2018, el conjunt d’empreses de Mercabarna han comercialitzat 2.260.994 tones d’aliments, un 4% més que al 2017, gràcies a l’augment de la comercialització de les empreses del Mercat Central de Fruites i Hortalisses i, sobretot, a les situades a la Zona d’Activitats Complementàries (ZAC).
Les empreses situades a la ZAC han enregistrat una xifra de comercialització de 993.842 tones, un 6,76% superior a la de 2017. Aquest increment ha estat motivat per la tendència creixent de les empreses del sector de la restauració i per augment de la demanda per part del consumidor final d’aliments preparats que li redueixin temps de preparació a la cuina.
La Zona d’Activitats Complementàries (ZAC) de Mercabarna està formada per més de 400 empreses que es dediquen a aportar valor afegit al producte fresc (maduració de fruites, brotxetes de fruites o verdures, mesclums d’enciams, escatat i trossejat de peix, vivers de mariscs, preparats carnis…) i servei al client (emmagatzematge frigorífic, transport…).
El Mercat Central de Fruites i Hortalisses ha augmentat la seva comercialització un 2,27%, respecte al 2017, situant-se en les 1.176.292 tones comercialitzades.
El Mercat Central del Peix ha mantingut estable la seva comercialització, respecte al 2017, amb 69.576 tones comercialitzades.
L’Escorxador de Mercabarna ha sacrificat 21.284 tones, un 1,58% menys que al 2017. Aquesta petita disminució és conseqüència, sobretot, del descens en el consum de les carns de vedella i xai en favor de les d’aus i porc (no hi ha a Mercabarna) que són més econòmiques.