#SomosNuestraTierra

abr. 29, 2019 | Notícies

COAG-Castella i Lleó, en col·laboració amb l’Àrea de Joventuts Agràries de COAG ha presentat al CIFP La Santa Espina el moviment #SomosNuestraTierra, una ambiciosa campanya que neix amb un doble objectiu: facilitar la incorporació de joves al sector agrari i millorar la injuriada imatge social de l’agricultura com a professió. En la trobada van participar més de 200 joves.

Durant l’acte d’inauguració, el secretari general de COAG, Miguel Blanco, ha subratllat que en la pròxima dècada 6 de cada 10 agricultors entraran en edat de jubilació, el que a nivell concret suposa que 202.000 actius deixaran de ser-ho en el període 2020-2030. En aquest sentit, el màxim responsable de COAG ha avançat que el camp espanyol necessitarà incorporar 20.000 nous agricultors cada any per garantir un relleu generacional sostenible.

“A l’actualitat, les xifres oficials ens diuen que a la mitjana anual de sol·licituds d’incorporació se situa al voltant de les 8.500, clarament per sota de les que serien recomanables per a assegurar la viabilitat d’un model social i professional d’agricultura”, ha afirmat Blanco.

Davant d’aquest escenari, el coordinador general de Joventuts Agràries de COAG, Marc Garcés, ha assenyalat que és “vital accelerar la incorporació de joves al sector”. És en aquest context on sorgeix la iniciativa que “vam presentar: som el substrat del nostre país, un territori amb un patrimoni agrícola de valor incalculable, en el qual la riquesa no només es genera en xifres, sinó que comporta l’augment del capital humà, social, ecològic i d’innovació. Volem defensar la tradició agrícola, però apostant per la formació, la tecnologia, la sostenibilitat i la viabilitat del medi rural”, ha comentat Garcés.

Per a això, en l’àmbit digital s’ha posat en marxa la plataforma web www.somosnuestratierra.com. “Volem obrir un espai de referència per als joves que volen incorporar-se al món agrari i per a les persones amb inquietuds i interès pel sector. Allà bolcarem contingut propi d’utilitat, pràctic i visualment renovador, que ajudi en la presa de decisions diàries del professional agrari”, ha manifestat Garcés, que ha afegit que, “al mateix temps, volem ser aspiracionals, per millorar la injuriada imatge de la agricultura com a professió. Tot això amb una marcada aposta per la realitat i l’autenticitat, base de les milers d’històries d’èxit i fracàs dels nostres principals ambaixadors: joves que defensen amb orgull i passió seu treball en el camp”.

La trobada de #SomosNuestraTierra, realitzada amb joves en el medi rural es va enriquir amb els testimonis en primera persona d’agricultors/es i ramaders/es que han apostat professionalment pel sector agrari, que en una conversa fluida i amena, conduïda amb mestria per Cristina carro, van exposar d’una manera molt didàctica casos d’èxit, en un clima distès, perquè els assistents poguessin extreure aprenentatges de cara a la seva futura incorporació o la gestió diària de la seva explotació. Amb això es pretenia incentivar el diàleg entre els quals estan cridats a protagonitzar i liderar el necessari relleu generacional al camp, per dotar el nostre missatge de la major credibilitat i confiança possible.

Durant l’acte de cloenda de la trobada, el conseller de Foment i Medi Ambient i d’Agricultura i Ramaderia en funcions, Juan Carlos Suárez-Quiñones, ha subratllat que en l’últim any s’han presentat 975 sol·licituds d’incorporació a Castella i Lleó, més altres 1.125 sol·licituds de modernització d’explotacions, moltes d’elles també de joves. El conseller també ha destacat l’increment dels fons destinats a la formació agrària.

#SomosNuestraTierra pretén allunyar-se dels tòpics sobre el sector. “Volem revalorar les mans responsables de l’amplitud d’aromes i sabors que constitueixen la nostra gastronomia; presentem a les persones cridades a revitalitzar aquesta professió des d’un angle jove, vital i desconegut. Estem a temps de guanyar el futur. Avui més que mai, Som la nostra Terra”, ha dit Marc Garcés.

Jesús Domingo