La consellera d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Teresa Jordà, i el conseller d’Educació, Josep Bargalló, han inaugurat oficialment un nou curs de les escoles agràries amb gairebé 10.000 alumnes, 750 joves inscrits als cicles formatius de grau mitjà i superior i vora 9.000 a la formació contínua, en totes les seves modalitats.
Teresa Jordà s’ha mostrat satisfeta amb aquestes xifres, que es mantenen estables respecte als darrers tres anys, i ha posat en valor el paper clau d’aquests centres per fer possible el relleu generacional i per impulsar la innovació del sector agrari. Els dos aspectes, ha dit, són importants per treballar per l’equilibri territorial i lluitar contra el despoblament. “La modernització i el relleu generacional són indispensables per garantir el futur del sector agrícola i ramader. Perquè les persones joves s’incorporin a l’activitat agroalimentària amb garanties d’èxit, cal que acreditin la formació professional que els permetrà desenvolupar el seu projecte”, ha remarcat la consellera.
Per la seva part, Josep Bargalló ha assenyalat que Les Borges Blanques és “el lloc perfecte” per estudiar-hi la implantació de la nova modalitat de batxillerat de tres anys, combinat, en aquest cas, amb la formació professional agrària. “Si a les Borges tenim cicles d’FP que tenen a veure amb el món agrari i l’Escola Agrària, hem de treballar conjuntament”, ha manifestat el conseller, que ha afegit que “hi tenim una oferta molt bona. Una oferta prou atractiva perquè els joves arrelin amb el territori, i que trobin que l’oferta d’aquí és més atractiva que en d’altres llocs”. A més, ha assenyalat que “Les Borges és un dels exemples on ens equivocaríem si no féssim aquest projecte”.
Cada vegada més preparats
En la presentació del nou curs, Jordà ha explicat que la quantitat de joves inscrits per rebre formació a fi d’incorporar-se al sector agrari s’ha estabilitzat. En aquests darrers dos anys s’han rebut 870 sol·licituds, i en tot el període PDR (2007-2018) en van ser 2.706. En relació a les inscripció de joves a aquest tipus de formació, la consellera d’Agricultura ha considerat “una bona notícia, el fet que les persones que treballen al camp estan cada cop més formades. Un 26% dels joves que s’incorporen al sector tenen formació agrària, davant del 12% de fa 10 anys”.
Així mateix, també s’ha referit als 24 joves inscrits als cursos i seminaris d’emprenedoria que s’impulsen a l’EA de les Borges Blanques que fa mes de 10 anys que estan dinamitzant la comarca de les Garrigues i als 10 que fan el seminari d’especialització sobre processat de fruites i hortalisses de IV i V gamma que s’està realitzat a Lleida, gestionat per l’EA de Tàrrega.
Internacionalització
Dins el treball de la formació del futur camp català les escoles donen importància a les visites i les pràctiques de formació en explotacions de països europeus. Com a exemple, durant els darrers 5 anys, s’han enviat més de 120 alumnes a diferents països com: Finlàndia (53), Itàlia (19), Dinamarca (12), França i altres. Tots ells valoren molt positivament l’experiència i ho aconsellarien a altres companys.
Les escoles agràries han tingut en marxa la participació en tres projectes interregionals amb França (POCTEFA), i en tenen tres més en preparació per a continuar treballant amb el país veí. També tenim en funcionament dos projectes ERASMUS plus, i la participació en un H2020, juntament amb l’IRTA.
D’altra banda, aquest curs s’inicien dos projectes ERASMUS nous un sobre l’agricultura periurbana, i un altre sobre la reincorporació i l’acolliment de joves per a l’agricultura, amb institucions, escoles agràries i universitats de Dinamarca, Itàlia, França, i altres països que com tots els de la UE noten la baixada..
Aposta per la formació Dual
Una altra novetat és el Cicle Formatiu de Grau Superior (CFGS) de Gestió forestal i medi natural i Paisatgisme i Medi Rural que comença aquest curs 2019-20 a l’EAF de de Santa Coloma de Farners. Amb aquests, seran sis els cicles que es fan en modalitat DUAL a les escoles agràries. La modalitat dual permet fer una part important de la formació a la mateixa empresa, i es diferencia de les pràctiques en empreses perquè són els tutors que l’alumne té a l’empresa els qui fan de formadors directament, amb el seguiment del programa formatiu preparat amb els professors de l’escola agrària.
Fins ara, s’està fent modalitat dual a l’EA de Vallfogona de Balaguer (CFGS de ramaderia i assistència en sanitat ramadera), a l’EA de l’Empordà (CFGS de processos i qualitat en la indústria alimentària), a l’EA de Viticultura i Enologia ‘Mercè Rossell i Domènech’ (CFGS de viticultura) i a l’EA del Solsonès (CFGS Gestió forestal i medi natural).
Teresa Jordà també ha explicat que aquest any s’ha decidit donar el tret de sortida d’aquest nou curs des de l’Escola Agrària de les Borges Blanques, perquè “té previst, com a novetat molt interessant, la implementació del primer curs d’especialització en maneig i manteniment avançat de maquinària agrícola, amb 10 mòduls i més de 800 hores de formació per a cobrir una demanda molt important que tenim de personal format per a la utilització de la maquinària agrícola de forma professional”.
La consellera ha donat també un diploma de reconeixement a les empreses Germans Bigordà, Bodegues Torres-Finca L’Aranyó i Vicenç Maquinària Agrícola, per la seva estreta col·laboració amb l’Escola Agrària de les Borges Blanques.
Cal assenyalar que el DARP compta amb 14 escoles agràries situades en diferents punts de Catalunya, destinades a formar els joves i els professionals del sector agroalimentari. En aquestes escoles s’imparteix formació reglada o inicial (cicles formatius), formació contínua (presencial, semipresencial i a distància), així com cursos de reciclatge per als professionals, amb el treball formatiu a tots els joves que s’incorporen a l’agricultura i amb els cursos d’emprenedoria, les jornades de transferència tecnològica, i altres formats.